Blogg

Kvinne som tar seg i nakken på grunn av smerter

Trening som behandling for nakkeplager

Nakkeplager er noe som mange sliter med. Her ser vi på hvordan trening kan fungere som behandling for nakkeplager. Vi ser på hva nakkeplager er, risikofaktorer for å utvikle nakkeplager, og vurderer om trening kan hjelpe mot nakkeplager.

Gravid kvinne som går i naturen

Trening for gravide

Er du gravid og lurer på hvordan du skal trene? I denne artikkelen gir vi noen tips og råd rundt trening til gravide

Mann med store muskler som utfører en treningsøvelse

Hvordan bygge store muskler?

Ønsker du å bygge store muskler? I denne artikkelen ser vi på noen grunnfundament som må på plass om man ønsker å bygge store muskler. Vi er innom blant annet kosthold, treningsprinsipper, og hvorfor man bør benytte en personlig trener.

Kvinner som utfører treningsøvelse med strikk

5 måter å holde kroppen sunn på

En sunn helse er noe som opptar de fleste. Å finne nyttige tips er vanskelig når det finnes en jungel av misvisende informasjon på sosiale medier, aviser, tv og ellers i samfunnet. I denne artikkelen ønsker jeg å påpeke enkle grep som du kan gjøre noe med for å oppnå bedre helse.

Mann som løfter vekter på et treningsstudio

Hvordan bygge store skuldre?

Ønsker du å bygge store skuldre? I denne artikkelen ser vi på øvelser som er perfekte for dette. Vi peker på ting som man burde tenke på når man utfører øvelsene, blant annet for å unngå overbelastning. Vi peker også på det faktum at det er ulike måter å bygge store skuldre på.

Mann som hjelper en kvinne med å tøye på en løpebane

På jakt etter en PT? - 5 ting du bør tenke gjennom i forkant

Vurderer du å skaffe deg en personlig trener? Vi hjelper deg på veien! Her er 5 aspekter som du bør tenke på når du skal velge en personlig trener

Mann som tar pushups under veiledning av en personlig trener

Utdannelsen til en personlig trener. Hvor viktig er den?

Ikke alle personlige trenere har samme utdannelse. Her kan du lese om viktigheten av utdannelsen til en personlig trener.

Eldre mann som løfter vekter utendørs

Styrketrening for eldre

Fysisk inaktivitet er et stort helseproblem på verdensbasis og predisponerer befolkningen for en rekke kroniske degenerative helseproblemer, inkludert kardiovaskulære sykdommer, metabolske sykdommer, muskel- og skjelettsykdommer og skrøpelighet. Trening har en rekke veldokumenterte helsegevinster som redusert dødelighet av alle årsaker, redusert risiko for skrøpelighet, metabolsk syndrom (som predisponerer for diabetes og hjerte-karsykdommer), benskjørhet og fall. I det siste har styrketrening tiltrukket seg mye oppmerksomhet og det ikke uten grunn. I denne artikkelen skal jeg gå gjennom hvorfor muskelstyrke er viktig, definisjoner på styrketrening, hvilke medisinske tilstander styrketrening forbedrer og hvordan en fysioterapeut kan hjelpe eldre med styrketrening.

Mørk mann med store muskler

Sikre muskelvekst

Søken om å øke muskelmasse har blitt mer og mer populært de siste tiårene, med en økende interesse blant jenter og kvinner også. Gitt den tydelige sammenhengen mellom muskeltverrsnitt (størrelsen på muskelen) og muskelstyrke, er det hensiktsmessig både for idrettsutøvere, eldre og personer som driver med styrketrening å øke muskelmassen. Hos utrente individer vil økningen i muskelstyrke ved innledende styrketrening primært være knyttet til nevrologiske tilpasninger. Etter et par måneder vil derimot økning i muskelmasse være den dominerende faktoren i økningen i muskelstyrke. Hos utrente kan man forvente en økning rundt 20% i muskelmasse i løpet av ett år. Imidlertid stagnerer både økningen i muskelstyrke og muskelmasse etterhvert som man blir mer viderekomne. Fenomenet er ofte referert til som “noobie gains”.

Kvinne som trener med slynge mens en personlig trener ser på

Hvorfor bruke en personlig trener?

Lurer du på hvorfor du skal trene med en personlig trener? Vi gir deg 6 tips til hvorfor du bør benytte en personlig trener