På jakt etter en PT? - 5 ting du bør tenke gjennom i forkant

Vurderer du å skaffe deg en personlig trener? Vi hjelper deg på veien! Her er 5 aspekter som du bør tenke på når du skal velge en personlig trener

Mann som hjelper en kvinne med å tøye på en løpebane

Innledning

Er du på jakt etter en personlig trener? Enten man trener på toppnivå eller bare ønsker hjelp til å holde kroppen litt mer i gang, bør man kunne finne en passende personlig trener. Her gjennomgår vi 5 aspekter som etter vår mening bør tas i betraktning når man velger seg en personlig trener.

1. Hvilken kompetanse den personlige treneren besitter

Det er lett å tenke at alle personlige trenere besitter samme kompetanse, men slik er det imidlertid ikke. Forskjellige PT’er har ulike bakgrunner, og ulik mengde erfaring. Mens enkelte PT’er har studert i ett år, har andre har bachelor- eller mastergrad innen idrett. Det finnes dessuten personlige trenere som har spesialisert seg innenfor ulike treningsområder eller bestemte treningsfilosofier. Et godt eksempel er PT’er som har spesialisert seg innenfor skadeforebygging. Disse besitter naturligvis en kompetanse som er helt avgjørende dersom man er særlig skadeutsatt, eller trener for å konkurrere i en idrett med mye skader. Enkelte PT’er har dessuten utdannelse eller erfaring fra andre tilgrensende områder, som f.eks. medisin eller fysioterapi. PT’er med en slik tverrfaglig bakgrunn har gjerne en dybdeforståelse av kroppens anatomi og funksjon, noe som kommer godt med å for å skreddersy et treningsopplegg ut fra ønskede behov. Ved valg av personlig trener bør man også legge vekt på hvor lenge PT’en har vært i bransjen. Det naturlige ville kanskje vært å tro at jo lenger en PT har vært i bransjen, jo bedre er han/hun. Men her er det ikke nødvendigvis en klar sammenheng. Unge og nye PT’er kan sitte på mer oppdatert kunnskap om trening, og dessuten være mer opptatt av å holde seg oppdatert enn de eldre. Samtidig er det ingen tvil om at lang fartstid bidrar til læring, det er ikke uten grunn at det sies at det tar 10.000 timer å mestre noe. Hvilken vekt man skal legge på alder og erfaring blir derfor ikke helt entydig, men det er nok uansett viktig å ha det i bakhodet ved valg av PT.

2. Hva du ønsker å få ut av treningen

Noen ønsker seg først og fremst en personlig trener fordi de vil ha motivasjon til å komme seg på treningsstudioet. I slike tilfeller er PT’ens kompetanse mindre viktig enn PT’ens evne til å motivere. Dette betyr selvsagt ikke at man skal neglisjere den kompetansen PT’en besitter; det er fortsatt viktig at PT’en vet hva han/hun holder på med, slik at man f.eks. unngår å trene feil eller for hardt. Poenget her er å finne en PT med tilstrekkelig kompetanse, men med en vanvittig evne til å motivere nettopp deg. I andre tilfeller vil man ha behov for en PT med spesialkompetanse. Trener man for å konkurrere innen fitness, eller for å komme seg etter en skade, blir PTens kompetanse uhyre viktig. Dersom PT’en leder deg ut på feil spor kan du risikerer å ende opp med dårlige resultater, eller enda verre; en skadet kropp. Før du går i gang med å velge deg en personlig trener, spør deg nettopp derfor dette spørsmålet: Hva ønsker jeg å få ut av treningen?

3. PT’ens mellommenneskelige evner

En ting er å besitte mye kompetanse gjennom utdannelse og erfaring, en annen ting er å kunne kommunisere og sette i verks denne kompetansen. En personlig trener som kan alt i hele verden om styrketrening, er lite verdt om han/hun ikke kan lære dette bort til andre. I jakten på en personlig trener blir det derfor avgjørende å se hen til PT’ens formidlingsevne og dyktighet til å samarbeide. De fleste av oss lærer best i kontakt med en lærer som er pedagogisk, tålmodig og som virkelig ønsker at man skal lykkes. Det er vel så viktig at PT’en er investert i treningen din, som at du selv er investert i den. Treningen bør oppleves som et felles prosjekt og ikke noe du er alene om. Nettopp dette er en av de store grunnene til å skaffe seg en personlig trener.

Vi nevnte ovenfor dette med pedagogisk, men hva ligger egentlig i dette begrepet? Dersom man studerer verdensledende trenere innenfor forskjellige idretter, er det gjerne en ting som går igjen: tydelighet i kommunikasjon. Etter en samtale med en personlig trener bør det være klokkeklart for deg hvordan du skal gå frem i din videre trening. Du bør vite akkurat hvor mye du skal trene, hvilke øvelser du skal gjennomføre, hvordan de skal gjennomføres, hvor mye du skal restituere osv. Jo høyere mål du har med treningen din, jo mer detaljer bør PTen din sørge for å kommunisere på krystallklart vis til deg.

4. Kjemien mellom deg og den personlige treneren

Vi er alle ulike og går overens med forskjellige mennesker i forskjellig grad. Når man velger seg venner eller en partner finner man seg gjerne en person man liker å omgås. At man generelt liker PTen sin, er nok et godt utgangspunkt, men det er imidlertid ikke sagt at den typen kjemi man har med en venn, er den samme man bør lete etter hos en PT. En god PT evner å pushe deg, sier kanskje det du bør høre istedenfor det du vil høre, og bør være tydelig både til forventninger og krav. Foruten om disse tingene, er det svært viktig at den PTen du velger evner å motivere nettopp deg. Vi vet alle at noen mennesker gjør oss energiske og vekker et driv i oss, mens andre rett og slett sliter oss ut. PT’en din skal vekke en indre gnist hos deg, ellers er det feil PT.

5. Hvor mye penger du ønsker å bruke på en personlig trener

Du finner PT’er i alle forskjellige prisklasser, og med ulike opplegg. Hvor mye du skal bruke på PT kommer naturligvis an på hvor mye penger du har, men må også sees i lys av hva du ønsker å oppnå. Helt generelt vil vi argumentere for at alt som bidrar til å holde deg frisk, er noe man bør investere penger i. Så om det å skaffe seg en PT bidrar til at du kommer deg på trening istedenfor å sitte i sofaen, så er det etter vår mening penger vel brukt. Imidlertid må pengebruken balanseres opp mot det du ønsker å få ut av en personlig trener. Er målet ditt å komme i Norgeseliten i Fitness eller bodybuilding, må du antakeligvis belage deg på å sette av en god del tusenlapper til en PT. Er målet på den annen side å komme seg ut av sofaen og ned på treningsstudioet, kan budsjettet senkes betraktelig.